(video mp4)
Hodnotenie informačných zdrojov je dôležitou súčasťou prieskumového procesu, procesu vyhľadávania zdrojov, výskumného procesu a hlavne spracovania výskumu. Hodnotiť zdroje by sme mali nielen pri vypracovaní vysokoškolskej práce, ale i pri bežných činnostiach ako je napr. nákup v e-obchode.
Každá vysokoškolská práca by sa mala vyznačovať „vedeckosťou“ a odbornosťou, preto je nevyhnutní kritický prístup k všetkým zdrojom, ktoré plánujeme použiť. Osobitne sa to týka elektronických a internetových zdrojov, ktoré sa značne líšia v dôveryhodnosti, presnosti, objektivite, dynamike a rozsahu.
Ak budeme hodnotiť všetky zdroje, vyhneme sa tak:
Čo hodnotíme?
Pomôckou pri hodnotení nám môžu byť parametre kvalitnej práce:
vlastnosti obsiahnutých informácií | pôvodnosť, odbornosť, vierohodnosť, novosť, aktuálnosť, presnosť, detailnosť, úplnosť, úroveň zovšeobecnenia, |
spôsob prezentácie | jasnosť, prehľadnosť, primeranosť štýlu a kompozície, ilustračný materiál, |
publikačné a materiálno- konštrukčného aspekty | pohotovosť publikácie, typografická a grafická úprava, celkový knižný dizajn, dizajn e-zdroja / web-stránky, vlastnosti papiera, rozsah informačného zdroja, |
publikačný aparát | informačný a bibliografický aparát (hlavne registre, prílohy, biografie a bibliografie, vysvetlivky), |
vedecký aparát | poznámky pod čiarou, komentáre, úvahy a kritiky k textu, poznámky a dodatky za textom (na konci publikácie), výklad k textu v poznámke, poznámky marginálne – na okraji textu, prológ / epilóg k textu, |
rozsah pôsobnosti IZ | rozsah tematiky, rozsah dokumentovej základne => rozsah odkazov (referencií) na ďalšie informačné zdroje, rozsah edičného zázemia. |
Metóda REVIEW je metóda hodnotenia informačných zdrojov, ktorá:
Hodnotiace kritériá REVIEW
R (Relevance) – relevancia:
E (Expertise) – odbornosť autora:
V (Viewpoint) – hľadisko / postoj autora / organizácie:
I (Intended audience) – zamýšľané publikum:
E (Evidence) – dôkazy, svedectvá:
W (When published) – čas publikovania:
Populárne informačné zdroje
V súčasnom informačnom priestore nájdeme veľké množstvo informácií, ktoré sa častokrát nachádzajú v populárnych publikáciách. Zámerom populárnych publikácií je informovať a baviť širokú verejnosť o otázkach verejného záujmu. Tieto publikácie sú napísané oveľa atraktívnejším a pútavejším spôsobom ako napríklad vedecké zdroje. POZOR! Informácie v populárnych zdrojoch môžu byť nepresné a téme je spracované iba povrchne, nie do hĺbky. Preto sa neodporúča pri písaní vysokoškolských prác čerpať z týchto zdrojov.
Znaky populárnych IZ:
Príklad populárnych IZ: časopis Time a Rolling Stone alebo knihy ako Michael Jackson: Music Living Legend od Rosemary Wallner.