Pri prezentovaní sú dôležité dve veci. Tou prvou je prednášajúci, teda rečník a druhou je jeho vizuálny výstup, tzv. prezentácia.
Preto si v nasledujúcich bodoch povieme, čo je dôležité pri prezentovaní, na čo sa má pripraviť prezentujúci, ako si pripraviť prezentáciu, a poskytneme niekoľko rád k prezentovaniu ako k celku.
Príprava prezentujúceho:
Jeden z prvých a zároveň najdôležitejších bodov pri tvorbe prezentácie. Prezentujúci, musí vedieť o čom má hovoriť, preto je dôležité si k téme prečítať aspoň 3 relevantné zdroje, prípadne i viac pretože, obsah poskytnutý publiku bude kvalitný.
Prezentácia má svoj úvod, jadro a záver.
- Úvod = krátke oboznámenie poslucháčov s dôležitými pojmami pre vysvetlenie témy.
- Jadro = vysvetlenie dôležitých informácii
- Záver = odprezentovanie zistení, záverov
Prezentácia by mala byť plynulá a dôležité je vyhýbyť sa slovám ako hm, ehm a pod. K publiku by sme mali byť empatický, nehovoriť príliš potichu, ale použiť svoj hlas ako nástroj, ktorý povedie k tomu, s čím sa chceme v prezentácii podeľiť. Správnou intonáciou hlasu môžeme zdôrazniť čo je dôležité, neunaviť publikum a tiež ho zaujať.
Správna reč tela pomáha pri vytvorení si vzťahu s poslucháčmi. Rečník má byť otočený smerom k publiku pre rozprávaní, nesmie sa otáčať chrbtom k publiku a pri ukazovaní prezentácie by mal byť otočený bokom k publiku. Pri prezentovaní je dôležité nadviazať očný kontakt s publikom, čím vieme získať ich pozornosť.
Treba poznať publikum a udalosť, na ktorej sa bude prezentovať a podľa toho si zvoliť vhodné oblečenie.
Prezentácia sa nemá čítať, ale prezentovať. Pomôckou môže byť text a samotná prezentácia. Čítanie textu oberá poslucháčov o pozornosť a priveľa čítania textu vyjadruje rečníkovu nepripravenosť.
Príprava prezentácie:
Plán prezentácie môže pozostávať z bodov, podľa ktorých budeme prezentovať. Každému slidu by sme sa mali venovať približne rovnako. V pláne by sme mali zahrnúť to čo potrebuje publikum vedieť a čo nie a nezaťažovať ich potrebnými informáciami.
V prezentácii treba zvoliť primeraný počet slideov. V rámci vizuálu môžeme prezentáciu obohatiť o niekoľko grafických prvkov ako sú obrázky, grafy atď.
Avšak nesmieme zabudnúť, že prezentácia nemá byť prehustená textom, alebo obrázkami a zdôrazniť dôležité kľúčové časti prezentácie.
Čas prezentácie nesmie byť príliš dlhý, preto by sme si čas prezentovania mali naplánovať a vyhradiť si čas na prípadné otázky publika. Ak je prezentácia zdĺhavá, publikum sa bude nudiť a začne si hľadať iný spôsob zábavy.
Z toho dôvodu by prezentácia nemala byť dlhá a za ten čas by sme mali vystihnúť podstatu myšlienok v prezentácii.
Text v prezentácií má byť čitateľný, preto by nemal byť menší ako veľkosť 14. Nemal by mať farbu pozadia alebo sa farebne biť s inými prvkami ako pozadie, obrázky a iné. Podstatné slová/frázy by mali byť zvýraznené veľkostne, inou farbou či bold-om.
Ideálne je mať čierny text na bielom pozadí alebo biely text na čiernom pozadí. To neznamená, že prezentácia nesmie byť farebná, ale pri jej tvorbe je dôležité vnímať kontrast farieb a kombinovať tmavé s bledými alebo naopak.
- ideálne je mať svoj text pripravený vopred a naštudovaný ešte pred prezentáciou
- v prezentácii by nemalo byť veľa textu, najviac 6 riadkov obsahujúcich pár slov, avšak sú aj výnimky ako definície, kedy musíme do prezentácie vložiť celú vetu
- pozor na gramatické chyby, pretože tie dokážu prezentáciu pokaziť a publikum si gramatické chyby rýchlo všimne
- nesmieme zabudnúť na jazyk prezentácie, ktorým budeme prezentovať a mali by sme ho prispôsobiť danému publiku
- to čo povieme poslucháčom, má nadväzovať na úvod, jadro a záver prezentácie
- pripravovať sa na prezentáciu je najlepšie v dostatočnom predstihu, za ten čas, si môžeme prezentáciu niekoľko krát nacvičiť, čo pomôže predídeniu zbytočnému stresu
- dobrý tréning nám pomôže k lepšiemu prejavu
- ak chceme aby si poslucháči zapamätali niečo konkrétne, musíme im to niekoľko krát zopakovať
- v prezentácii musíme dbať na to, aby sa v nej nenachádzali gramatické chyby
- koniec prezentácie by mal obsahovať myšlienku, výsledok alebo zistenie, ktoré chceme odkomunikovať poslucháčom