Vyhľadávanie informácií

Hodnotenie informačných zdrojov

(video mp4)

Hodnotenie informačných zdrojov je dôležitou súčasťou prieskumového procesu, procesu vyhľadávania zdrojov, výskumného procesu a hlavne spracovania výskumu. Hodnotiť zdroje by sme mali nielen pri vypracovaní vysokoškolskej práce, ale i pri bežných činnostiach ako je napr. nákup v e-obchode.

Každá vysokoškolská práca by sa mala vyznačovať „vedeckosťou“ a odbornosťou, preto je nevyhnutní kritický prístup k všetkým zdrojom, ktoré plánujeme použiť. Osobitne sa to týka elektronických a internetových zdrojov, ktoré sa značne líšia v dôveryhodnosti, presnosti, objektivite, dynamike a rozsahu.

Ak budeme hodnotiť všetky zdroje, vyhneme sa tak:

  • odbočeniu od hlavnej témy,
  • argumentovaniu nesprávnymi až zlými dôkazmi a tvrdeniami,
  • používaniu zastaraných a neaktuálnych zdrojov,
  • používaniu populárnych zdrojov,
  • samotnému nekvalifikovanému, neodbornému až vágnemu výskumu alebo celej práce.

Čo hodnotíme?

  1. Autor (ukazuje hodnovernosť a autenticitu zdroja): tituly, kde pôsobí, referencie o ňom, analýza (citačná analýza, kvantitatívny rozbor) publikačnej činnosti…
  2. Obsah: stupeň odbornosti, presnosť, jazyková a štylistická úroveň, obsiahlosť (úplnosť) informácií, vzdelávací aspekt: inštrumentálny charakter, prítomnosť príkladov, názornosť.
  3. Vydavateľstvo: (príp. informácie o producentovi) => hodnovernosť, renomé.
  4. Aktuálnosť diela: mala by byť uvedená pri zdroji, alebo v spodnej časti webstránky.
  5. Rozsah: (vrátane zoznamov sledovanej literatúry, retrospektívy a referencií, reakcií na dielo, anotácií).
  6. Štrukturácia diela: prílišná štrukturácia vedie rovnako k dezorientácii v zdroji.
  7. Poznámkový aparát: výskyt (prítomnosť), rozsah.
  8. Prílohy: výskyt (prítomnosť), rozsah.
  9. Bibliografia použitých zdrojov na konci textu: výskyt (prítomnosť), rozsah.
  10. Odkazy na iné kvalitné stránky: výskyt (prítomnosť).
  11. Navigácia: jednoduchosť a pohodlnosť pohybu v zdroji a práce so zdrojom.
  12. Obrazový materiál: výskyt (prítomnosť), rozsah.
  13. Vzťah so zdrojmi, ktoré už mám.

Pomôckou pri hodnotení nám môžu byť parametre kvalitnej práce:

vlastnosti obsiahnutých informáciípôvodnosť, odbornosť, vierohodnosť,
novosť, aktuálnosť,
presnosť, detailnosť, úplnosť,
úroveň zovšeobecnenia,
spôsob prezentáciejasnosť, prehľadnosť, primeranosť štýlu a kompozície, ilustračný materiál,
publikačné a materiálno- konštrukčného aspektypohotovosť publikácie,
typografická a grafická úprava, celkový knižný dizajn, dizajn e-zdroja / web-stránky,
vlastnosti papiera,
rozsah informačného zdroja,
publikačný aparátinformačný a bibliografický aparát (hlavne registre, prílohy, biografie a bibliografie, vysvetlivky),
vedecký aparátpoznámky pod čiarou, komentáre,
úvahy a kritiky k textu,
poznámky a dodatky za textom (na konci publikácie),
výklad k textu v poznámke, poznámky marginálne – na okraji textu,
prológ / epilóg k textu,
rozsah pôsobnosti IZrozsah tematiky,
rozsah dokumentovej základne => rozsah odkazov (referencií) na ďalšie informačné zdroje,
rozsah edičného zázemia.

REVIEW: metóda hodnotenia informačných zdrojov

Metóda REVIEW je metóda hodnotenia informačných zdrojov, ktorá:

  • integruje v sebe kritéria indikátory a hodnotenia kvality informačných zdrojov,
  • naznačuje i postup realizácie hodnotenia IZ touto metódou.

Hodnotiace kritériá REVIEW

R (Relevance) – relevancia:

  • Ako relevantný je daný zdroj k danej téme?
  • Môže / má zdroj poskytovať široký / kompletný pohľad na tému, alebo sa vzťahuje len na jeden z jej aspektov?

E (Expertise) – odbornosť autora:

  • Aké je vzdelanie autora?
  • Je daná téma v oblasti odborných znalostí a kvalifikácie autora?
  • Je daný autor pravidelne citovaný inými autormi (expertmi) v danej oblasti?

V (Viewpoint) – hľadisko / postoj autora / organizácie:

  • Je autor (organizácia) nejako spojený s nejakým pohľadom, názorom či postojom?
  • Aký je účel zdroja? Je cieľom informovať, presvedčiť alebo pobaviť?

I (Intended audience) – zamýšľané publikum:

  • Kto je intencionálnym, zamýšľaným publikom pre daný zdroj?
  • Je zdroj na požadovanej / zodpovedajúcej úrovni vo vzťahu k mojej potrebe? Nie je príliš jednoduchý, na základnej, príliš všeobecnej úrovni? Nie je príliš technický?

E (Evidence) – dôkazy, svedectvá:

  • Citoval dostatok vhodných dôkazov na podporu, potvrdenie a ukotvenie svojich tvrdení, teórií a záverov?
  • Je v zdroji zaradená bibliografia alebo sekcia s referenciami a použitou literatúrou? (Môže obsahovať ďalšie užitočné zdroje)
  • Prešiel zdroj recenzovaním, lektorovaním posudzovaním (peer review procesom)?

W (When published) – čas publikovania:

  • Kedy bol zdroj publikovaný?
  • Sú informácie v ňom uvedené stále aktuálne, alebo došlo k ďalšiemu (podstatnému) vývoju v danej tematickej oblasti?

Populárne versus vedecké a výskumné

Populárne informačné zdroje

V súčasnom informačnom priestore nájdeme veľké množstvo informácií, ktoré sa častokrát nachádzajú v populárnych publikáciách. Zámerom populárnych publikácií je informovať a baviť širokú verejnosť o otázkach verejného záujmu. Tieto publikácie sú napísané oveľa atraktívnejším a pútavejším spôsobom ako napríklad vedecké zdroje. POZOR! Informácie v populárnych zdrojoch môžu byť nepresné a téme je spracované iba povrchne, nie do hĺbky. Preto sa neodporúča pri písaní vysokoškolských prác čerpať z týchto zdrojov.

Znaky populárnych IZ:

  • nie je primárne napísaný pre odborníkov, ale pre laikov,
  • obsah je všeobecnejšieho charakteru,
  • nemusí byť napísaný odborníkom,
  • nie je napísaný na základe pôvodného (vlastného) výskumu alebo vlastnej duševnej práce,
  • často nie je podpísaný (je podpísaný šifrou, značkou, akronymom),
  • neuvádza použité zdroje na konci článku,
  • nie je pred zverejnením lektorovaný, posudzovaný, recenzovaný,
  • publikovaný komerčnými vydavateľstvami.

Príklad populárnych IZ: časopis Time a Rolling Stone alebo knihy ako Michael Jackson: Music Living Legend od Rosemary Wallner.