Ak sa chceme vyhnúť plagiátorstvu, mali by sme predovšetkým:
- priebežne si robiť zoznam zdrojov, z ktorých čerpáme informácie do akademickej práce/projektu,
- zaznamenávať si všetky údaje zdroja informácií potrebné na bibliografický odkaz / citáciu (v takom prípade ho netreba dodatočne dohľadávať),
- precízne si označovať doslovne prebraté texty a hneď k nim pridávať odkaz na pôvodný zdroj,
- precízne a priebežne pridávať odkazy k parafrázovaným častiam,
- spájať poznámky z viacerých zdrojov (názory viacerých autorov) k jednej téme alebo problematike (prerozprávanie textu jedného zdroja plagiátorstvo nerieši),
- po celý čas myslieť na vlastný prínos – myšlienky iných autorov sa snažiť komentovať vlastným vysvetlením, postojom, názorom, hľadať možnosť kompilácie, porovnávania, analýzy a pod.,
- eticky a pozorne narábať s elektronickými zdrojmi,
- nezabúdať označiť preberaný obrázok, schému, tabuľku a pod, nezabudnúť zaznamenať si zdroj, z ktorého ich preberáme.
20 pravidiel etického akademického správania pri písaní akademickej práce a využívaní informačných zdrojov
Autor práce VŽDY:
- uznáva prínos druhých, ak sú zdrojmi jeho/jej nápady,
- uvádza každý doslovne prevzatý text iného autora v úvodzovkách,
- priznáva všetky zdroje, ktoré používa v písomnej práci; či ich doslovne cituje, alebo parafrázuje, zhrňuje, kompiluje a pod.
- keď zhŕňa, kondenzuje, parafrázuje myšlienky iných autorov, uvedie to krátkym komentárom,
- keď zhŕňa, kondenzuje, parafrázuje myšlienky iných autorov, identifikuje zdroj svojich informácií,
- keď zhŕňa, kondenzuje, parafrázuje myšlienky iných autorov, snaží sa reprodukovať presný význam slov iného (pôvodného autora) autora (využívajúc vlastnú štylizáciu viet),
- dôkladne preskúma obsah cudzieho zdroja, aby pochopil preberané a používané myšlienky, koncepty a terminológiu za účelom korektného zachovania pôvodného textu (nemení myšlienky iného autora),
- pociťuje a reflektuje etickú zodpovednosť voči čitateľom svojej práce a autorovi (autorom), od ktorého (-ých) preberal myšlienky a slová, rešpektuje myšlienky iných, pripisuje ich tým, od ktorých ich prebral,
- vyhýba sa autoplagiátom a sebaplagovaniu,
- snaží sa zoznámiť so základnými prvkami autorského zákona (vzhľadom k tomu, že niektoré prípady plagiátorstva, autoplagiátorstva a dokonca aj niektoré postupy písania by v určitých prípadoch mohli byť prijateľné, napr. rozsiahle parafrázy alebo citácie kľúčových prvkov v knihe),
- vyhýba sa opakovanému použitiu vlastného (skôr publikovaného textu) a ak je to nutné, realizuje tak v súlade so štandardnými vedeckými konvenciami,
- dôsledne prekontroluje citácie vo svojej práci (texte) každá cudzia myšlienka by mala byť vždy odcitovaná, pri každej cudzej myšlienke je v texte odkaz na pôvodný zdroj a každému odkazu zodpovedá v súpise literatúry záznam,
- v práci používa len tie odkazy, ktoré sa priamo vzťahujú k jej obsahu – úmyselné zahrnutie odkazov, ktoré neboli využité a sú zahrnuté len z dôvodu umelého zdvihnutia odbornosti práce nie je etické,
- vedome a cielene využíva takú stratégiu koncipovania textu, aby bolo jasné, ktoré myšlienky sú jeho vlastné a ktoré sú odvodené z využívaných zdrojov,
- eticky uvádza dôkazy, ktoré sú v rozpore s jeho uhlom pohľadu,
- uvádza aj nepotvrdzujúce výsledky svojich štúdií a výskumov v súlade so svojimi prioritami a plánmi,
- priznáva si iba tie výsledky, zásluhy a príspevky k projektu (výskumu, grantu), o ktoré sa reálne zaslúžil,
- musí si uvedomiť možný konflikt záujmov v prípade rozporu vlastného zámeru a zámeru sponzora (grantu),
- dbá na to, aby spolupráca pedagóga a študentov bola etická a korektná v oblasti stanovenia autorstva,
- dôsledne využíva sekundárne citovanie, t. j. citovanie cez sprostredkujúci zdroj.