Plagiátorstvo

Duch obraz

Monitor počítača, na obrazovke ktorého je uvedený nápis Zdroj originálnej práce dostupný na: www.vymyslený-zdroj.sk, po kliknutí na odkaz sa zobrazí červený výkričník a nápis 404 - chyba, z monitora vystúpi postavička ducha, ktorá symbolizuje plagiát typu duch.

Formu plagiátorstva typu duch môžeme determinovať ako „napísaný text, ktorý zahŕňa citácie na neexistujúce alebo nepresné informácie o zdrojoch“ (Phillips 2018).

Plagiát typu duch ľudia využívajú najmä vtedy, keď chcú svojej práci pridať na jej hodnote, kredibilite. Tento čin je však nie len nemorálny, no taktiež zavádzajúci. Okrem toho, že čitateľa takýto typ plagiátu klame o čase, ktorý autor do textu údajne vložil, taktiež čitateľa klame a šíri dezinformácie, ktoré, podľa chybne uvedených zdrojov, iný autor nikdy nepovedal alebo nezistil (Newbold 2016). Táto forma plagiátu sa vyskytuje vtedy, keď študenti chcú ušetriť čas, pričom sa im nechce čítať niektoré materiály a zisťovať, kto dané informácie naozaj povedal. Takýto druh plagiátorstva sa môže vyskytnúť aj nechcene, keď si spravíme zlé poznámky, neoveríme správnosť informácií, či plne nerozumieme pravidlám a metódam citovania (Webster Univerzity 2018).

Anglické pomenovanie typu plagiátorstva duch je 404 Error, čo je „odvodené z chybnej správy, ktorá sa objaví, keď sa niekto pokúsi o prístup na neplatný alebo nedostupný online zdroj“ (Ayton 2016). Pomenovanie duch zasa preto, lebo odkazujúce zdroje v práci sú vágne, nehmatateľné a často neviditeľné presne ako duch.

Príklad

Americký termín (dezinformácia: pôvodne ide o anglický termín) multitasking sa v rovnakom znení udomácnil aj v slovenčine (Bannister a Remeny 2009 - uvedení autori túto myšlienku nikdy nepovedali, teda ide o lož). Jeho začiatky sa spájajú s výpočtovo-komunikačnou technikou, kde označuje schopnosť procesora realizovať niekoľko operácií naraz (Vymyslený 2010 - uvedený zdroj je vymyslený, veta je plagiarizovaná, pôvodná myšlienka patrí autorom Škoda a Doulík 2011, s. 175, cit. podľa Hrdináková a Rankov 2013). Multitasking možno všeobecne vysvetliť ako účasť, teda participáciu na 2 či viacerých procesoch naraz (Hrdináková 2013 - neúplná citácia, autormi myšlienok sú Hrdináková a Rankov 2013).

BIBLIOGRAFIA

AYTON, K., 2016. Top Ten Most Popular Types of Plagiarism. In: PlagiarismSearch.com [online]. 2016 [cit. 2019-01-12]. Dostupné na: https://plagiarismsearch.com/blog/top-ten-most-popular-types-of-plagiarism.html

PHILLIPS, V., 2018. Types of Plagiarism & Academic Cheating. In: geteducated.com [online]. © 2018 [cit. 2019-01-12]. Dostupné na: https://www.geteducated.com/elearning-education-blog/10-types-of-plagiarism-and-academic-cheating/

Webster University, 2018. Understanding Plagiarism [online]. 2018 [cit. 2019-01-12]. Dostupné na: http://www.webster.edu/academic-resource-center/plagiarism_prevention/understanding_plagiarism.html#understanding_top

NEWBOLD, C., 2016. The Thirteen Types of Plagiarism: In order of how serous the offense [online]. 2016 [cit. 2019-01-12]. Dostupné na: https://thevisualcommunicationguy.com/2016/08/31/the-thirteen-types-of-plagiarism/

HRDINÁKOVÁ, Ľ. A P. RANKOV, 2013. MEDIÁLNY MULTITAKSING Media Multitasking. In: ITlib [online]. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR, 2013, 2/2013 [cit. 2019-01-12]. ISSN 1336-0779. Dostupné na: http://itlib.cvtisr.sk/archiv/2013/2/medialny-multitasking-media-multitasking.html?page_id=2480